Page 135 - all page for interactive
P. 135

‫‪Annual Report 2023-2024 - Iran - Venezuela Binational Bank‬‬                         ‫طبقهبندی ریسکهای بالقوه مشتریان اعتباری؛‬
              ‫نرخگذاری داخلی تسهیلات جهت مدیریت ریسک اعتباری با عنایت به رتبه اعتباری‪ ،‬نوع ارز‪ ،‬میزان وثایق‪ ،‬مدت اعتبار و نوع فعالیت تجاری مشتری‬

                                                          ‫بر اساس "دستورالعمل نرخگذاری تسهیلات و تعهدات" و با رعایت الزمات بانک مرکزی ج‪.‬ا‪.‬ا‪.‬؛‬
                                                                           ‫شناسایی کسب‌وکارهای مطمئن و پربازده و مشتریان معتبر؛‬

              ‫رعایت محدودیتهای تعیین شده از سوی بانک مرکزی ج‪.‬ا‪.‬ا (بخشنامه‌های اشخاص مرتبط‪ ،‬ذینفع واحد و کفایت سرمایه) و بر اساس "دستورالعمل‬
                                                                                               ‫الزامات و مقررات تسهیلات و تعهدات"؛‬

                                                                    ‫زمانبندی تسهیلات اعطایی و بخش‌بندی مناطق مختلف جغرافیایی؛‬
                                                 ‫طبقهبندی صحیح انواع تسهیلات و ذخیره‌گیری مناسب هر یک از تسهیلات و اعتبارات پرداختی؛‬

                                                        ‫مدیریت و ارزیابی تمامی تعهدات بانک بابت اعتبارات اسنادی و ضمانتنامههای صادره؛‬
                                                                                  ‫ظرفیتسنجی مشتریان بر اساس مدلهای متنوع‪.‬‬

                              ‫بررسی مستمر وضعیت مطالبات غیرجاری پرتفوی تسهیلات و تعهدات بانک مبتنی بر رهنمودها و الزامات بانک مرکزی ج‪.‬ا‪.‬ا‪.‬‬
                                                                                            ‫فرآیند اعتبارسنجی مشتریان‪:‬‬

              ‫درخواست کتبی مشتری جهت دریافت اعتبار به ادارهکل اعتبارات یا شعبه مرکزی بر اساس فرآیند اعتباری مصوب بانک ارائه میشود‪ .‬در صورت‬
              ‫تکمیل بودن مدارک‪ ،‬گزارش کارشناسی و تحلیلی با توجه به نوع درخواست و مدارک و مستندات توسط واحد اجرایی رکن اعتباری مربوطه بر اساس‬
              ‫"دستورالعمل تهیه گزارش اعتباری" تهیه میشود‪ .‬از محل فعالیت مشتری بازدید و گزارش آن تهیه میشود‪ .‬گزارشها در رکن اعتباری مربوطه مطرح و در‬
              ‫خصوص رد و یا تصویب درخواست بر‌اساس حدود اختیارات تصمیم‌گیری می‌شود‪ .‬پس از تصویب در رکن اعتباری مربوطه‪ ،‬صورتجلسه و مصوبات مربوطه‬

                                                                                                ‫تنظیم و به شعبه مرکزی ابلاغ میشود‪.‬‬

‫‪135‬‬
   130   131   132   133   134   135   136   137   138   139   140